Woda uzdatniona dla gastronomii
W gastronomi na jakość usługi wpływają wszystkie pośrednie kroki w toku przygotowania. Aby zapewnić najwyższy standard trzeba zadbać o wiele elementów, między innymi o sprawny sprzęt, higienę, odpowiedni smak. Istotnym składnikiem jest także jakość stosowanej wody.
Właściciele obiektów gastronomicznych muszą przestrzegać różnych przepisów, które wymagają spełniania pewnych norm dotyczących jakości wody używanej w lokalu. Ta dostępna w wodociągu podlega oczyszczaniu z mechanicznych zanieczyszczeń oraz jest wzbogacona o chlor. Dzięki temu na poziomie bakteriologicznym i fizykochemicznym spełnia normy pozwalające na jej spożywanie i używanie gospodarcze. Nie oznacza to jednak, że woda w tej formie jest dobrym rozwiązaniem w hotelarstwie i gastronomii. W jej skład wchodzi bowiem duża ilość metali ciężkich i chloru. Ponadto charakteryzuje się wysoką twardością. Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie stacji uzdatniania. Wielu przedsiębiorców nie chce zdecydować się na ich montaż widząc w tym dodatkowy koszt. Takie rozwiązanie przynosi wiele korzyści.
Przede wszystkim niska jakość wody wpływa negatywnie na urządzenia wykorzystujące ją. Nawet w warunkach domowych łatwo zauważyć, że wszystkie powierzchnie metalowe mające kontakt z wrzątkiem lub parą, po jakimś czasie zaczynają pokrywać się osadem. Zbierający się w ten sposób kamień nie tylko wpływa na estetykę, ale znacząco obniża sprawność urządzeń, zwiększa ich awaryjność i częstość serwisu. Osoba prywatna nie odczuwa tych wad tak dotkliwie jak przedsiębiorca. Średniej wielkości rodzina korzysta ze zmywarki raz – dwa razy dziennie. Obsługująca ok. 300 osób restauracja włącza ją ponad 100 razy. Ten prosty przykład pokazuje, jak szybko może zmniejszyć się żywotność sprzętu, gdy nie zadba się o jego odpowiednie warunki pracy. Korzystanie ze filtrów uzdatniających może doprowadzić do spadku kosztów utrzymania zmywarki nawet o 70%. Taki sam wynik osiągnęła zmiana jakości wody w przypadku pieców parowych. Aby zdać sobie sprawę, skąd tak duże oszczędności, warto przytoczyć kilka przykładowych cen usług serwisowych. Wymiana grzałki w zmywarce to koszt rzędu 400 zł, od kamienianie urządzenia kosztuje ok. 200 zł, zastosowanie środka regenerującego wyniesie 60 zł. Do całości należy doliczyć koszt dojazdu serwisantów. Rocznie daje to prawie 1000 zł, które trzeba przeznaczyć na jedno urządzenie. Pamiętając o tym, że większość lokali posiada także piece parowe, kostkarki do lodu, ekspresy do kawy, automaty z ciepłymi napojami oszczędności zaczynają rosnąć do ogromnych kwot. Dodatkowo część urządzeń, gdy kupowana jest na potrzeby biznesowe posiada skróconą lub pozbawiona jest zupełnie gwarancji.
Miękka woda wpływa także na ilość stosowanych detergentów. Wraz ze wzrostem twardości wody zmniejsza się zdolność rozpuszczania się w niej środków czystości. Oznacza to, że brudne naczynia myte twardą wodą wymagają większej dawki płynów myjących i nabłyszczających. Lepsza woda to także większa dokładność z jaką działają maszyny oraz oszczędność do 80% zużycia detergentów. Potrzeba dodatkowego polerowania szklanek, kieliszków czy sztućców ogranicza się jedynie do wychwycenia tych, które były niewłaściwie ustawione w zmywarce. Pozostała część partii będzie właściwie bezobsługowa.
Największą zaletą dla gastronomii wynikająca z dbałości o jakość wody jest wpływ na jej smak i zapach. Wykorzystywana do gotowania i przygotowywania napojów wpływa po części na ich smak. Podnoszenie standardu usług nie może pomijać tak istotnego elementu. Dodatkowo dzięki stacji uzdatniającej woda w kranach będzie nadawała się do picia.
Wykorzystanie systemów i filtrów polepszających jakość wody przynosi wiele korzyści każdemu właścicielowi hotelu czy punktu gastronomicznego. Pozwala to na zmianę jakości wód w całym obiekcie za pośrednictwem jednego urządzenia. Ochrona sprzętów kuchennych i mniejsze zużycie środków czyszczących to oszczędność. Czysta woda wpływa także na jakość oferowanych potraw.